Monday, November 5, 2012

Second Sem

Assalamualaikum..
salam ukhwah dan salam mahabbah..

sekali lagi ana berpeluang meng-updated blog ni.. almaklum lah,berada di rumah dengan kelajuan wifi yang boleh lah tahan lajunya ni..
Alhamdulillah..

So, sudah beberapa minggu ana dan sahabat berada di semesta kedua atau dalam bahasa orang kampung den 'Second Sem'.. hehe =P..

eh macam mana dengan result final sem lepas? ok ke tak? 
dan jawapan ana, 'err ok biasa2 je.. tak sehebat orang lain tapi alhamdulillah Allah beri setakat mana usaha yang telah ana lakukan dan tiada paper yang ana repeat, syukur alhamdulillah.'

bila dah masuknya sem baru ni, for sure la subjek pun makin susah kan.. tapi alhamdulillah jadual kelas ana tidaklah sepack macam kelas2 yang lain.. dan bersyukur juga kerana Allah mengizinkan ana sekelas dengan sahabat karib ana, Zahidah. kalau di dorm katil bersebelah-sebelahan, dan kelas sama juga duduk pun haruslah bersebelah-sebelahan.. hehe..


 Ini dia jadual kelas ana, see tak pack sangat lah kan.. yang paling heaven hari selasa babe! 
So for this sem ana ambil 6 subjek
  1. Asas Muamalat  (ia mungkin berkaitan dengan kewanganlah, sebab itu bila kelas di dewan, kami bergabung dengan budak2 kos Kewangan Islam)
  2. Asas Bahasa Arab (alhamdulillah sem lepas den tak repeat paper ni. insyaAllah sem ni kena mantopkan lagi pengetahuan Bahasa Arab. Allahumma Ameen)
  3. Tilawah dan Tajwid (alhamdulillah, first kelas je ana dah tahu rupanya selama ini ana baca al Quran tu banyak yang salah, mana yang patut dengung, panjang pendeknya, sebutan huruf dan InsyaAllah banyak lagi akan dipelajari)
  4. Ulum Hadith (kalau sem lepas kami belajar Ulum Quran, then sem ni mesti lah Hadith pula kan.)
  5. Pengajian Malaysia (oh ini subjek hah berkaitan dengan sejarah. den agak lomah kalau sejarah2 ni..)
  6. Pengenalan Usul Fiqh (kalau sem lepas kami belajar Fiqh Ibadat benda yang basic2, sem ni kami mungkin akan kaji lagi lebih mendalam, ana target subjek ni utk sem ni tak dapat A+, dapat A pun jadi la.. Allahumma Ameen...)

Dan moga2 sem ni ana harap sangat dapat menaikkan lagi pointer.. juga dapat memakbulkan impian ibu untuk ana sambung study di Jordan..
Kata ibu bila ana menanyakan tentang kelayakkan untuk masuk UPSI, 'tak payah sambung kat sini, pi belajar kat negara Islam yang lain, dapat belajar dengan para ulama', kat UPSI nak belajar dengan ulama' apa bendanya.'

Allah, tinggi sungguh harapan ibu ana sorang nii.. moga Allah menunaikan hajat ana dan impian ibu yang satu ini.. Allahumma Ameen =)


mirsya

No comments:

Post a Comment