Saturday, January 21, 2012

THE KONFLIK


Assalamualaikum and hello peeps! =)

sepanjang minggu before aku balik cuti ni, oh pelbagai jenis masalah yang dihadapi. lumrah sebagai seorang pelajar bukan? well, dalam banyak2 masalah tu, timbulnya satu 'permasalahan' yang tidak sepatutnya menjadi masalah. oh yeah sebelum terlupa, mohon seribu kemaafan jika entri aku kali ini akan membuat hati anda terguris. maaf, enty aku ini bukan untuk memperli sesiapa.. aku hanya menaip atas apa yang aku rasakan dan juga pengajaran yang aku pelajari sepanjang konflik ini berlaku.. 

Akan aku senaraikan apa pengajaran yang aku dapat sepanjang konflik ini berlaku agar dapat dijadikan amalan korang dalam hidup supaya hati korang tidak disakiti dan juga tiada hati yang akan sakit dengan korang..


JANGAN!!!
1) korang tak sepatutnya menyimpan dendam dgn kawan2 korang sehingga kadang2 apa yang keluar dari mulut korang boleh memalukan dia atau menyakiti hati dia. 
  • senang cerita, jagalah hati kawan2..


2) jangan ceritakan apa juga perancangan masa hadapan korang dgn boyfie pada kawan yang baru setahun dua korang kenal. hal ini boleh digunakan untuk memalukan korang atau menjatuhkan korang. 
  • senang cite, just share perancangan tu dengan parents korang je. INGAT!


3) korang tak sepatutnya mendengar cerita tentang A daripada si B then buat status yang memperli A dalam fb korang. korang kena dengar juga cerita yang sebenar daripada mulut si A sendiri. apatah lagi kalau korang langsung tak pernah RAPAT dengan si A.. ini boleh jadi punca A tak bertegur dengan korang langsung. 
  • senang cite, takyah masuk campurlah.


4) jangan memalukan kawan2 depan public, ini akan diingati mereka sampai bila2. 
  • senang cite, jaga mulut tu, fikir dulu sebelum berkata2. adalah lebih baik diam.


5) jangan mencampuri urusan peribadi orang lain. jangan melarang apa yang orang lain nak lakukan. setiap manusia ada hak masing2..
  • senang cite, fikir kalau hak kaw dicerobohi, apa rasa?


6) jangan merahsiakan status korang, ini akan effect pada diri korang. sampai nak berkawan pun ada yang akan report pada ex kalian.
  • senang cite, bagitahu je member rapat yang korang dengan si dia dah takde pape. sebab pihak ketiga boleh disalah kan bila yang lain baru tahu korang dah takde pape dah.


7) jangan baca apa jenis komen A dengan B kalau rasa menyampah atau meluat. 
  • senang cite unfriend je si A dengan si B.


8) jangan menceritakan apa juga masalah korang dengan boyfie pada kawan2 yang baru dikenali. 
  • senang cite, share je dengan adik2 korang yang memahami. kalau takde adik, parents kan ada. aku rasa much better share problem dengan parents/family berbanding orang luar. at least advise dari mereka tu berguna.



9) jangan mempercayai orang yang baru kenal 100%. even orang yang korang kenal 10 tahun pun belum tentu boleh dipercayai inikan pula orang yang baru setahun dua kenal.
  • senang cite, percayakan family korang je.


10)  segala masalah, harulah diselesaikan secepat mungkin secara face to face.

ok done with it! 10 pengajaran yang dapat aku listkan. hope jangan ada yang serang aku melulu ye. ini blog aku, diri aku, dan aku punyai HAK untuk menulis. 

KENAPA???
kenapa aku listkan pengajaran tu semua kat atas? sebab aku pernah buat orang dan balasan kembali pada diri aku semula, baru aku tahu apa rasa nya bila kena kat muka sendiri. INGAT kawan, BALASAN Allah tu sekejap je kan. apa pun, 1001 kemaafan dipinta andai ada yang terasa dengan entry aku kali ni.

*mana yang terasa ada buat salah dengan aku, im still waiting kau datang memohon kemaafan. 

mirsya

No comments:

Post a Comment