Saturday, September 18, 2010

THIRD, FOURTH & FIFTH RAYA

third raya
masuk je raya ke tiga ni, pagi2 lagi kitorang sekeluarga bertolak ke Jeti Mersing untuk ke Pulau Tioman.. sepanjang jalan kerja aku hanyalah tidur, tidur dan tidur! haha.. tah tak tahu la apa yang penat sangat kan. kul 10.30 kami naik feri then tepat kul 12 tengah hari sampai di Kampung Paya.. weyh, sampai2 je tengok air laut, erghh sumpah jernih gila! betul, tak tipu! haha (jakun seketika).. sampai je orang kampung tuh bawa kami ke Tioman Paya Resort.. then petang2 tuh, aku, adik beradik & ibu sewa peralatan snorkelling.. da sewa, terus ke laut.. saja nak testing2 kan.. tak perlu pergi tengah laut, persisiran pantai je, korang da boleh nampak kot ikan.. cantik2 lak tuh.. memang time ni tapak tangan kanan aku luka la kan, disebabkan kan terlalu bergantung pada tangan, itulah akibatnya! padan muka! haha.. agak2 ombak da mengganas, kami naik ke darat then balik ke bilik.. serius! memang penat.. malam tuh jangan tanya la kan kul bape aku tidur.. memang awal, sebab keesokan harinya pula kitorang buat snorkeling yang real punya! huhu

 tengoklah air laut ni, jernih sungguh!


fourth raya
pagi2 lagi da bangun da, kul 9.30 da ada kat jeti tunggu speed bot.. tempat pertama kitorang buat snorkeling kat Marine Park.. walaweyh!!! ikan warna warni gua cakap sama lu!! sumpah cantik! korang yang pernah pergi, sure2 tahu la kan.. then lunch lak kat Kampung Tekek(memang aku tak ingat nama kampung ni, pelik semacam! haha).. da makan2, jalan2, beli barang sikit, balik ke bot.. kali ni kitorang buat snorkeling kat Pulau Renggis.. mula2 snorkeling aku ok taw.. lepas da penat snorkeling, naik jup ata bot, rehat2.. then terjun semula ke laut, ok kali ni memang aku tak nak story! sebab aku cukup2 trauma! nasib baik ada abang tuh tarik life jaket aku, if tak memang ta mana2 la kan aku kena bawak arus.. sumpah takut! tak nak ingat da.. after aku diselamatkan, kitorang balik ke resort.. balik2 tuh, terus pulang kan peralatan snorkeling, mandi, makan, tengok tv, then tidur.. petang2 dalam kul 6 kot, turun ke pantai.. memang air surut gila.. boleh jalan sampai ke tengah laut la kan..

 Encik Yus, pemandu speed bot kami..
terima kasih yeah Encik Yus..
disebabkan awak parking bot terlalu jauhlah,
saya nyaris tak dapat lihat dunia ini lagi..
haha

4 beradik ketika di Marine Park

adik dan kakak yang kelihatan seperti kanak2 ribena.. haha,,
comel saja kami yeah!

cantikkan matahari petang..
pandai betul aku snap ni..

batu karang time air surut..

gambar atas : itulah rupa gamat bagi sesiapa tak tahu.. ubat gamat yang selalu korang pakai tuh, hah ni la puncanya..
gambar bawah : tak tahu ni binatang jenis apa tah.. nak kata gamat, nampak macam lain kan..

tengok lah, ni la keadaan pantai time air surut..
memang boleh jalan sampai tengah laut kot..

perhatikan gambar ni bebetul,
ada seorang pak haji di atas jeti itu..
hah itulah ayah saya..
hehe

pelik tak gambar ni??
hah yang hitam besar korang nampak ni, itu sebenarnya adalah ikan..
sumpah tak tipu!

fifth raya
raya kelima merupakan hari last kitorang kat Pulau Tioman.. pagi2 bangun, kemas2 then kul 9 pagi check out.. naik feri dalam kul 10.30, sampai kat jeti Mersing kul 12 tepat.. then cari tempat makan.. ontheway balik, lalu kat Batu Pahat, singgah lak beraya kat rumah mak tam.. da makan2, sembang2, balik lah kami.. kul 11.30 baru sampai rumah tercinta!..

note : jangan terkejut bila tengok aku yang semakin gelap.. dan jangan pula ditanya mengapa, ok! 


mirsya

No comments:

Post a Comment